De digitale revolutie
Digitalisering is sinds de opkomst van Internet inmiddels al zo’n 25 jaar aan de gang. Sindsdien is enorm veel veranderd in de economie en de maatschappij. Maar de digitale revolutie is nog lang niet uitgeraasd. Sterker nog, met de opkomst van het Internet of Things in 2015 komt deze revolutie pas echt in een stroomversnelling.
De digitale revolutie kent drie golven:
- Web 1.0 (vanaf 1993): opkomst van het world wide web (Internet) met voornamelijk (centraal/top-down aangestuurde) websites en content managementsystemen voor het publiceren van informatie, toegankelijk voor PC’s met telefoonverbindingen.
- Web 2.0 (vanaf 2004): opkomst van commerciële toepassingen, persoonlijk internet (o.a. blogs), actieve deelname/verrijking van data vanuit communities, apps, toegankelijk via laptops, smartphones en tablets met snelle breedband (Wifi-4G) verbindingen.
- Web 3.0 (vanaf 2015): opkomst van Internet of Things (IoT) met Big Data, cloud computing, krachtige algoritmes (o.a. voorspellend, cognitief), lokale toepassingen (3D-printing), explosie aan sensoren en devices (o.a. robots, drones) met nog snellere verbindingen.
Nog dagelijks komen nieuwe websites (1e golf) en webshops (2e golf) op de markt. Die golven gaan ook nog wel een tijdje door en geven nog weer extra kracht aan de 3e golf, die daardoor de kracht krijgt van een digitale vortex, waar vrijwel geen enkel bedrijf of instelling aan ontkomt.
Platformen en ecosystemen
Als gevolg van digitalisering zijn diverse platformen ontstaan en het aantal daarvan zal alleen nog maar toenemen. Bol.com levert bijvoorbeeld allang niet meer alleen maar producten uit het ‘eigen’ assortiment, maar biedt ook producten aan van wat je traditioneel zou kunnen zien als concurrenten. Op die manier ontstaan ecosystemen met bedrijven en communities die tezamen unieke meerwaarde kunnen bieden aan afnemers, wat ze alleen niet kunnen. iTunes is een mooi voorbeeld van een fraaie technologische oplossing, maar dat werd pas een succes nadat Apple externe app-ontwikkelaars toeliet op dat platform. Iets soortgelijks doet IBM nu met Watson. Cognitieve technologie heeft veel potentie, maar ook bij deze technologie zijn veel externe partijen nodig om het geheel succesvol te laten zijn.
Voor veel gevestigde bedrijven en instellingen werkt digitalisering verstorend. Er zijn dan ook al heel wat organisaties ten onder gegaan of gereorganiseerd als gevolg van digitalisering. Of anders gezegd, aan het te lang negeren van digitalisering. En dat was alleen nog maar als gevolg van Web 2.0. Het is duidelijk dat de toekomstbestendigheid van veel bedrijven en instellingen serieus wordt bedreigd door Web 3.0. Het is niet de vraag of dat het geval is, maar wanneer die impact echt gevoeld gaat worden. Het Global Center of Digital Business Transformation heeft daar onderzoek naar gedaan en vastgesteld dat dit scheelt per sector, waarbij ze ook aangeven dat geen enkel bedrijf of instelling ontkomt aan de digitale revolutie.
Wil je meer weten over de digitale revolutie en met je team bespreken wat die voor jouw bedrijf of instelling kan betekenen? Kijk dan eens naar de workshop Digitale revolutie.